|
||||||||
|
“Black live matter!” De muzikale activiste Melody Angel laat deze dagen opnieuw van zich horen. Ze steunt het nu al bijna 400-dagen durende dagelijkse protest van Amerikaanse sportievelingen, die dagelijks een run doen tegen de moord op Breonna Taylor, maar ze brengt ook haar nieuwe studio album ‘She Black’ uit. Breonna Taylor was een 26-jarige Afro-Amerikaanse ex-ambulance verpleegkundige, die op 13 maart 2020 werd doodgeschoten door de politie van Louisville, Kentucky in de VS. Velen kennen Melody Angel misschien nog van Swing Wespelaar 2018, waar ze op e affiche stond en, we haar voor Rootstime interviewden. Melody Angel is niet haar artiestennaam, maar de naam die op haar geboorteakte staat. Melodie is geboren en getogen in de moeilijke zuidkant van Chicago. Ze begon met zingen toen ze 7 jaar oud was en, toen ze 13 was kocht haar moeder haar eerste gitaar in het plaatselijke pandjeshuis. Melodie was ieder vrij moment van de dag en nacht bezig met zelf leren te spelen. Toen ze eenmaal 5 Jimi Hendrix-nummers kende, richtte ze haar eerste band op en keek nooit meer achterom. Melodie speelde aanvankelijk voornamelijk covers, totdat ik de moed vond om te zeggen wat ze echt wou. In 2016 debuteerde ze met de 7-track EP 'In This America'. Ondertussen trad ze al op tijdens het Chicago Blues Festival, in Rosa’s Lounge waar alles in 2014 begon, in Buddy Guy's Legends en in Antone's in Austin, TX. In de afgelopen jaren heeft Angel haar werkterrein verbreed naar zowel theater als film. In 2018 verscheen ze in een Chicago-productie van Suzan-Lori Parks' toneelstuk “Father Comes Home from the Wars” in het Goodman Theatre en werd ze ook geselecteerd om een van de hoofdrolspelers te spelen in de Court Theatre's 2019-productie van Ntozake Shange's bekroonde “For Colored Girls Who Have Considered Suicide / When the Rainbow Is Enuf”. Ook in 2018 speelde ze in de onafhankelijk geproduceerde film “Knockout”, het verhaal van een jonge Afro-Amerikaanse vrouw die de afkeuring van haar familie over haar passie voor boksen onder ogen ziet. De film, geregisseerd door Erik Scanlon, eindigde met een verzengende vertolking van Melody’s blues/rock anthem "Always on Me". Het werd uitgeroepen tot Beste Film op het 14e jaarlijkse 48 Hour Chicago Film Project, en Melody's optreden verdiende haar erkenning als beste hoofdrolspeelster tijdens de Filmapalooza-competitie van 2018 in Orlando. In mei 2019 was “Knockout” te zien op het wereldberoemde filmfestival van Cannes in Frankrijk. “Mijn achtergrond en de huidige omstandigheden stellen me in staat om met opgeheven hoofd over deze aarde te lopen, omdat ik weet dat overleven in mijn bloed zit. Kennis is mijn kracht en ik wil die kennis delen. De enige manier “hoe” is met een microfoon aan mijn lippen en een Fender Strat in mijn hand…” Door haar jeugd in Chicago leerde ze wat onrecht en racisme betekende. Muziek redde haar van die hopeloze realiteit en bracht haar over de hele wereld. Nu anno 2021 en drie studio albums verder, staat ze er fier en vastberaden met ‘She Black’, een album met 13 eigen nummers met vaak een boodschap. Haar muziek, die geworteld is in de blues, maar waarin je accenten van rock, pop en R&B herkent, schreef ze gewild voor een publiek met verschillende achtergronden en culturen. De titelsong is hier ook de opener. “She Black” is een emotioneel en autobiografisch nummer dat je veel vertelt en, dat voel je, dat van heel diep komt. Met roffelende troms rolt dan het radio attractieve “I Let You Lie”, waarvan het reffrein erg aanstekelig werkt, uit de boxen. Met “Get Over Yourself” is Melody er al met het volgende advies, “Freedom” vraagt geen verdere uitleg en de balade “1621 Downs Street” is al een volgende bladzijde uit haar leven. Mooie dingen gebeuren, als je onze kansen wagen en onze dromen najagen… Verder zingt Melody op "Hey, Love" en “Because Its You” dat ze zal trouw blijven aan een romantische metgezel en op “One Little Hit” dat ze gelooft in de erotische kracht van een zwarte vrouw die niet bang is om haar lichaam, haar hart en haar verlangens als haar eigen te claimen. Melody brengt op “First Unconditional Love” een ode aan haar moeder en als een rapper komt ze erg overtuigend maar vermanend over op “You Let Your Mama Down”. Er volgt dan nog een oproep op “Give the Power to the People”. Hier sluit ze het album mee af en met een boodschap, die haar idealen, waaronder sociale rechtvaardigheid, samenvat. Sinds haar eerste opnames, probeerde Angel om het “persoonlijke” en het “politieke” naadloos samen te smelten. Ook dat nu lukte dat op ‘She Black’ weer. Ook op ‘She Black’ van Melody Angel, moet het in de nummers inhoudelijk weer gaan om -zo legt Melody Angel uit- “over haar gaan, over haar leven. Het leven van een zwarte vrouw in Amerika. Het gaat dan niet om één persoon. Soms is het een enkele persoon, zoals Breonna Taylor of Sandra Bland, wat het gesprek doet ontbranden. Dit album gaat niet over één persoon, het gaat over ons allemaal, over zwarte vrouwen als geheel. Hoe we ons voelen, hoe we ons hebben gevoeld, wat we hebben meegemaakt, wat we nog steeds doormaken…”. “’She Black’ is een prachtig album met uitgesproken standpunten en meningen, waarin Melody Angel het opneemt voor alle zwarte vrouwen in Amerika…” “'She Black' is a beautiful album with outspoken views and opinions, in which Melody Angel stands up for all black women in America…” (ESC – rootstime.be) Eric Schuurmans
Album track list: 01. She Black – 02. I Let You Lie – 03. Get Over Yourself – 04. Freedom – 05. 1621 Downs Street – 06. They Don’t Know – 07. Invisible Girl – 08. One Little Hit – 09. Because Its You – 10. Hey Love – 11. First Unconditional Love, feat. Stephanie Crystal – 12. You Let You Mama Down – 13. Give the Power to the People / Music/Lyrics by: Melody Angel © 2021 - Produced by: Melody Angel Discography MELODY ANGEL: She Angel [2021] | Angels & Melodies [2019] | A Woman’s Blues (EP,5#) [2018] | In the Fire [2017] | In This America (EP,7#) [2016] |
|